Jump to content

Photo

Aliens: Infestation

• Logg inn for å svare
4 svar på dette emnet

#1 SkyMarshall

SkyMarshall
    • LocationSande i Vestfold
  • 1982 posts

Postet 13 april 2014 - 11:05

aliens_infestation_reviiew.jpg

Når jeg hører Gearbox Software og Aliens i samme setning så blir jeg egentlig bare sur. Det eneste jeg tenker på da er bortkastet potensiale og grådige talentløse spillutviklere. Men når jeg hører Wayforward og Aliens i samme setning blir jeg fort litt mer positiv. Wayforward er jo gjengen bak Duck Tales Remastered, Contra 4 og Mighty Switch Force, så jeg er jo sikker på at jeg stoler på at de som utviklere leverer et produkt som både er verdt deres tid og mine penger. Aliens: Infestation er overaskende nok faktisk begge deler.

Spillet er eksklusivt til Nintendo DS og er en sidescrollende 2D shooter med store likehetstrekk til klassikere som Contra og Super Metroid, noe som igjen gjør at den havner i sjangeren 'metroidvania'.

Historien er som følger

Vi begynner en stund etter handlingen i 'Aliens' og 'Alien 3' når krigsskipet USS Sephora får i oppdrag å borde USS Sulaco (kjent fra filmene) som har blitt funnet drivende uten mannskap og pilot i rommet. Det er scannet for livsformer om bord og det er våre colonial marines som har fått i oppdrag å etterforske saken - og vi vet jo alle hvordan det går.

God grafikk og kvalitetsanimasjoner

Nintendo DS har aldri vært kjent for sin sykt kraftige maskinvare og banebrytende grafikk, men Wayforward leverer en god opplevelse alikevel her. Det er lagt mye vekt på detaljer, kjente miljøer og fanservice i hvordan spillet er formet rundt sine begrensninger og føles faktisk ganske levende og det har en fin jevn flyt. Dette er nok mye på grunn av de gode animasjonene og all bevegelsen som er i mye av områdene man løper rundt i. Både xenomorphs, mennesker, roboter  og karakterer du selv styrer er designet på mesterlig vis og bidrar til å dra opp helhetsinntrykket av kvalitet vesentlig. Verdenen rundt deg gnistrer, brenner og ryker. Men dette har ettervært blitt synonymt med spill fra gjengen hos Wayforward - gode spill pakket inn i fete animasjoner og gøy retrografikk

Kjent gameplay med en liten vri

Du kjenner deg umiddelbart igjen når du setter deg ned med Aliens: Infestation. Allerede når du finner din første barrikaderte dør vet du at du spiller noe i samme sjanger som Super Metroid. Hele spillet er sentrert rundt å navigere rundt et stort kart med løste dører, heiser, og skjult korridorer som du må åpne ved hjelp av utstyr, nøkler og våpen du finner på veien. Det er mye frem og tilbake, memorering og opp og ned. Det er også mye artig kjent utstyr og våpen sånn som Pulse Rifle, motion trackers, sveisepistol, smart-gun og flammekaster.

Det som er nytt derimot er at du begynner med fire marines. I spesielle rom på kartet kan du lagre spillet, fylle opp med ammo og fritt velge hvem karakter av de fire du vil fortsette med. Alle har hver sin personelighet, animasjoner og måte å prate på. Men når du går på en smell og får en av dine marines drept - så er han permanent død. Du vil ikke kunne spille han igjen. Du er nå nede i tre marines og mister du enda en marine er du nede i to. Men gjemt rundt på kartene er i alt 20 overlevende soldater som du kan rekruttere inn i rekkene dine.

Dette resulterer i at man ettervært begynner å merke at spillet er spennende. Man har ikke lyst til å miste figuren man har spilt den siste timen. Spillet har klart å fange litt av essensen med Aliens - det skal være litt klaustrofobisk og spennende.

Konklusjon

Det er både merkelig og trist at man må på en Nintendo DS for å få et bra spill satt til Alien-universet, men Wayforward leverer her en knakende god spillopplevelse. Sjarmen og essensen i Aliens er bevart og jeg som fan hadde mange timer med småspennende artig gameplay som overasket meg på alle måter. En av de beste spillene i 'metroidvania' som jeg har spilt på en stund dette og definitivt det beste spillet i Alien-serien som har kommet på mange mange mange år. Anbefales til alle med en DS i skuffen.

Score: 7,5 / 10

Posted Image

#2 Dagobah

Dagobah
  • 190 posts

Postet 13 april 2014 - 06:42

Dette har faktisk jeg også. Kan si meg enig i anmeldelsen. Men syntes kvaliteten over hele episoden din plutselig tok seg opp noe jævelig her. I was entertained. Du kan sikkert prate litt mer, men det funker da dette her. Keep at it.

Edit: Kult setup med DS dual-screen. Pro :D

Redigert av Dagobah, 13 april 2014 - 06:43.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine!

#3 SkyMarshall

SkyMarshall
  • 1982 posts

Postet 13 april 2014 - 09:28

Haha takk skal du ha. Får jo ikke akkurat all verden av views, men planen er å få alle gode gamle klassikerene man husker og digger på film så man har til senere. Halve moroa er å grave de opp og ha en unnskyldning for å prøve de igjen. Så lenge det er gøy er det lov. Og all mimring følges av en øl eller tre, må jo ha en unnskyldning for det og.

Posted Image

#4 Jalapenos

Jalapenos
  • 174 posts

Postet 18 april 2014 - 03:26

Utrolig kjekke disse filmene. Keep on the good work.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine!

#5 SkyMarshall

SkyMarshall
  • 1982 posts

Postet 18 april 2014 - 06:13

Thank you kind sir. I shall. I will.

Posted Image

0 nostalgikere leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 anonyme brukere